För det första...

jag börjar med min schackdrottning.

Inför hösten har vi alla fått söka våra jobb igen. Ingen har haft fast tjänst och nu ska det bli fyra fasta tjänster. Det var väldigt viktigt att alla sökte. Hon påminde oss om och om igen. "Ni som inte har sökt tjänsterna än, gör det. Shack-shack"
Tillslut hade alla sökt och hon meddelade att hon först skulle titta på de sökande och sen på oss. "Schack-shack"
Sen idag kom det sista draget. Hon bokade in intervjuer med två av oss fyra nu jobbande, behöriga svensklärare. Dock inte med mig och min andra unga kollega. När vi upptäckte detta bestämde vi oss för att fråga henne om de hade beslutat sig för att inte erbjuda oss någon fast tjänst. Hon såg först lite besvärad ut när hon fick reda på att vi visste att hon bokat in intervjuer med våra kollegor, som om det skulle vara en hemlighet. När vi sedan frågade hur det låg till kom det efter många om och men fram att de nog skulle välja lärare som hade mer erfarenhet än vi. Att vi apselut inte skulle bli erbjudna tjänster kunde hon ju såklart inte säga än, inte förrän "processen" var klar. Men som det såg ut i dagsläget så....
När jag påpekade att vi jobbat där i snart ett år nu och frågade om de sett något som de var missnöjda med sa hon med sin snipiga schackröst "mja, det har ju varit en del saker som vi pratat med er om, individuellt. Det vet ni ju båda om. Schack-schack" Å jag som inte alls kunde förstå exakt vad jag gjort som varit så fruktansvärt dåligt bad henne att preciserara sig lite så jag kunde handla annorlunda i framtiden. Men då sa hon bara "tja, det kan vi ju ta lite längre fram kanske. Schack-schack"
Men jag förstår fortfarande inte vad det är jag gjort. Är det att jag följt deras skruvade relger och gjort som de sagt, men ändå blivit tillrättavisad? Är det att jag blivit kallad flodhäst och fettrumpa och sagt till för sent? Är det att jag gått ner till rektorn med elever som kallar sina klasskompisar för slynor och skrattar när flickor i böcker blir
våldtagna?
Ja, jag vet då inte. Bara schackdrottning. Hon vet.
Schack
å
matt!


Kommentarer:
Postat av: moqen

Vilket jävla aphuvud till rektor!!! Hoppas stenhårt att du får jobb på en annan skola så kan schackdrottningen ta sig i röven som mister en bra och engagerad lärare med sunda värderingar, kram & puss


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits