The homeless and the little vovve

Idag när jag gick hem från stan såg jag världens sorgligaste sak. Det var en hemlös man som satt på drottninggatan, med sig hade han sina många plastpåsar, en liten skylt där det stod något om att han var hemlös och dessutom en liten, liten vovve! När jag såg det började jag nästan gråta. Vovven låg på en liten filt bredvid mannen och i händerna höll mannen en hundskål. Självklart hade jag ju inga slantar och det fanns ingen bankomat i närheten. Men då tänkte jag att jan kunde köpa en korv till mannen och en till hans hund. Fast sen kom jag på att hamburgare kanske var bättre. Men när jag väl kom till McDonalds fegade jag ur. Tänk om mannen inte ville ha hamburgare och sen började han skälla på mig när jag kom med min lilla påse? Då tänkte jag att jag skulle ta ut en slant och ge den till honom istället. Men vid den första bankomaten var det jättelång kö. Så då gick jag vidare till nästa bankomat och även där var det jättekö. Så tillslut gav jag upp och gick hem.

Nu sitter jag här och har dåligt samvete. Dessutom har jag svårt att avgöra vad som var värst med mitt eget beteende. Att jag inte vågade ge en hemlös man mat på gatan, att jag var för lat för att orka vänta i bankomatkön eller att jag reagerade så starkt bara för att det var en hemlös man med hund? En hemlös hund. När jag gick förbi Sergels torg satt där en hemlös kvinna med en skylt som sa att hon var hungrig, men hennes hoppade jag bara hoppsasteg förbi (eller det gjorde jag ju inte på riktigt, jag är ju inte hinhåle, men ni förstår vad jag menar kanske?) 

Om mannen är kvar i morgon ska han få en slant, eller en smörgås. Vad tycker ni?

Kommentarer:
Postat av: Barbasyster

"Jaså. Säger du det. Du kan inte komma från. Du tog fel på vilken daag det vaaaar. Nej nej det gör ingenting. Om det är nåt - bara ring! För jag finns ju häär var dag"

2007-05-24 @ 21:27:10
Postat av: mrspitepalt

Näe, Barbasyster! Det är inte tlevligt! Gav du nåt till den där hemlösa utan ben som du bölade över när du var student, va? Gjorde du det, va? Va?!
Jag SKA ge honom i morgon. Slant och korv och bulle!

2007-05-24 @ 21:40:10
Postat av: moqen

känner igen det där...jobbigt värre, men jag tror klart på mat!!! kram & lycka till med ditt mod

Postat av: Barbasyster

Han sålde bingolotter om jag inte minns fel så han hade ett arbete och var inte alls hemlös utan hade radhus och pensionsförsäkring och allting. Jag tror å de bestämdaste att det var så.

2007-05-25 @ 17:43:17

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits