Att vara oförberedd

Jag gillar inte att vara oförberedd. Framförallt när det gäller jobb och skola, men egentligen oavsett vad det handlar om.  Den där känslan av att man står helt tom och inte vet vad man ska göra är inte särskilt trevlig. Jag försöker därför undvika den så mycket det går, och det går oftast ganska bra. Men så var det då det här med förlossningen...

Hur ska man kunna förbereda sig för den? Vi har bokat in oss på en profylaxkurs, och det känns som om det är ungefär allt man kan göra. Det och sen får man bara försöka intala sig att det kommer göra sjukt ont. Men hur ont är ju omöjligt att förstå och ännu mindre förbereda sig för. Det är bara att sitta här och vänta in smärtan.

Igår läste jag i en av mina graviditetsböcker. Där stod "det är i det här stadiet som många kvinnor känner dödsångest och en känsla av att det är omöjligt att överleva sådan smärta". Hur förbereder man sig på det stadiet?

Kommentarer:
Postat av: Evasleva

Försöker tänka att folk ju faktiskt har överlevt den smärtan förut och att det finns starka droger?

Postat av: mrspitepalt

Evasleva - jo, visst kan man tänka så. Men vad hjälper det? Jag är nog inte jätterädd för smärta egentligen. Jag gillar bara inte att vara oförberedd. Och hur förbereder man sig på dödsångest?

2008-03-11 @ 08:00:16
Postat av: Anna

Man biter ihop och tänker det är snart över =)

2008-03-11 @ 11:40:14
Postat av: mrspitepalt

Anna - När man väl är där ja, men innan. Hur förbereder man sig? Det är ju inte så att jag förbereder mig genom att bita ihop. Så gör i alla fall inte jag...

2008-03-11 @ 13:18:23
Postat av: Evasleva

Nä.. men typ profelaxkursen och så är väl bra. och dödsångest.. du kanske kan framkalla lite redan nu genom att utsätta dig för höga höjder, ormar och annat läskigt så att du liksom är klar med det redan nu? ;)

Står det inget smart alla gravid-böcker om hur man ska kunna förbereda sig?

2008-03-11 @ 18:19:03
URL: http://www.evasleva.blogg.se
Postat av: Ewa

Hm. Ja alltså jag ska ju liksom bara dra ut tänder och jag känner samma sak. Du är en jävligt cool liten palt.

2008-03-11 @ 22:01:31
URL: http://www.kafferepet.wordpress.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits