Barbaskön, a.k.a. Barbabastard

Jag har två favoritfigurer, Barbapapa och Mumin. Som tur är har dessa figurer nu även blivit Kottens favoritfigurer, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på alla Barbas och mumin som finns här hemma. Muminfilmerna har han ju gillar länge, och nu har han även blivit tokig i Barbaböcker. Han kan namnge alla figurer i böckerna, inklusive Ackoo (Jakob) och Lita (Lisa). Jag är mycket stolt! Den som tog längst tid att lära sig var Barbaskön, men man förstår ju han är lite misstänksam. Varför är han luden? Hade Barbamama varit ute på dåligheter eller vad? Och varför är ingen annan fundersam? Om jag var Barbapapa skulle jag ha ett allvarligt snack med min fru.

Något annat som jag funderar över är just Ackoo och Lita. Vilka är deras föräldrar och hur slapphänta är de? De låter ju ungarna åka med överallt. De åker jorden runt med Barbapapa när han letar efter Barbamama, de flyger i Barbamama och Barbapapa till en ödé ö i tropikerna, de åker med i rymdraket till Mars när Barbapapa plockar upp ett musikaliskt meddelande och nu i det senaste inköpet åker de med Barbafamiljen och alla jordens djur i en rymd-ark till en annan planet, och då är ju föräldrarna kvar på jorden och går omkring med syrgasmasker. Man förstår ju att Ackoo och Lita vill vara med överallt, om jag kände Barbafamiljen skulle jag också hänga med dem jämt. Men föräldrarna känns ju fruktansvärt lata. Fast ioch för sig, om Kotten ville hänga med Barbagänget skulle han nog få göra det, fast då skulle jag följa med. Den där Barbaskön kan man ju inte riktigt lita på...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits