Knytet, dag 4

Knytet har nu hunnit bli fyra dagar och han är sötare än socker. Det tycker vi alla, inklusive Kotten som gärna kramar honom, håller i honom och pillar på hans små, små tår och öron. Överlag är vi väldigt nöjda alla fyra och även om jag och Palten inser att detta är lite smekmånad kan vi ändå inte låta bli att känna oss väldigt, väldigt lyckliga. Anledningarna till att vi är så nöjda är bland annat dessa:

*Att Kotten verkligen verkar gilla sin lillebror. Självklart kommer han bli missnöjd och avundsjuk och bonka lillbrorsan i skallen med en duplogiraff så där som sykon gör, men än så länge är han bara glad. När vi åt lunch förrut sa han "Kotten älkar lillebror" varpå den ömma modern började grina rakt ner i köttbullarna.

*Att vi är så mycket coolare den här gången. Jag trodde nog jag var ganska cool förra gången också, med tanke på att jag varit ganska mycket barnvakt åt både mina och Paltens syskonbarn, men det är ändå annorlunda när det är ens eget barn och man har fullt ansvar på heltid. Man är lite osäker och mån om att göra saker på rätt sätt. När tvåan kommer har man varit med om det mesta förut och man inser att det sällan finns ett sätt som är det rätta. Därför blir man inte orolig när Knytet får hormonplitor och man provar om han vill ha napp när han är ett dygn istället för en månad (gick lite bättre kan jag meddela). Dessutom inser man att jorden inte kommer gå under om barnet skriker en stund i vagnen eller när han väntar på mat. När vi på Knytets andra levnadsdag var på hans tredje vagnspromenad till lekparken och centrum pratade vi om hur det var med Kotten. Då gick vi ut med honom i vagn för första gången när han var fem dagar gammal och målet med den promenaden var Apoteket där vi köpte en febertermometer för 800 kr.

*Att naveln redan har lossnat. Det där med navelstumpen var något vi missat förra gången. Att den skulle lukta så illa och att man skulle hålla på och pilla med den och göra rent och lufta och allt vad det var. Dessutom tyckte Palten det var otroligt läskigt så jag gjorde allt förra gången. Även denna gång tyckte Palten det var lite mysko, och Kotten var om möjligt ännu mer skeptisk. Varför bytte inte mamma och pappa blöja ordentligt på lillebror? Trots att Kotten sa till och sa till så satt det ändå kvar en bajskorv mitt på magen. Igår lossnade den dock, och det är ännu en anledning till varför åtminstone jag är så extra glad.

Palten hade bytt på Knytet som bara har blöja på sig nu, inga kläder eftersom det är så varmt. När han kom ner med honom och la honom i vagnsinsatsen såg jag att naveln var borta. Palten hade dock inte upptäckt detta och han menade att den var kvar. Jaha, tänkte jag bara, den har väl lossnat när Palten bytte, och så glömde jag bort alltihopa. Ungefär en timme senare skulle vi gå ut och Palten hämtar något från soffan. När han reser sig upp trillar något ner på golvet och han skriker "Iuuu, varför har jag navel på mig?!" Han har alltså burit Knytet bröst mot bröst och i den processen har naveln på något sätt fastnat i hans skjorta och sedan bosatt sig där. Sen satt den kvar där i en timme innan den bestämde sig för att prova på grönare betesmarker. Palten berättade med skrämd röst att han hade känt att det luktade navel lite då och då. Jag skrattade så mycket så a little pee came out, men om det har att göra med humorn i det hela eller det faktum att jag är nyförlöst lämnar jag osagt.

*Men framförallt för att det var just Knytet som kom till oss. Han är precis lika fantastisk som storebror och ju längre tiden går desto mer kära bli vi. Han påminner om en liten röd sköldpadda som bara vill äta, tutta och glutta några små korta stunder. När vi lägger honom i vagnen sover han med båda armarna över huvudet, otroligt avslappnat, och trots att han redan fått ögonsmojs och har nariga långa damfingrar är han den vackraste lillebror som någonsin har fötts.

Kommentarer:
Postat av: Evasleva

Bra. Tack!

nu kan jag snyfta lite till. Så fint!

Postat av: mrs Pitepalt

Ja, lite snyftig blir jag också.

2010-07-22 @ 08:40:19
Postat av: Skolfröken

Å vad mysigt det låter. Jag blir så himla avis! Här hemma är det inte riktigt så harmoniskt..



Superkul med naveln förresten, Magistern var också paniskt rädd för de där stumparna, hahaha!

2010-07-22 @ 16:35:58
URL: http://skolfrokensblogg.wordpress.com
Postat av: Barbasyster

Hahaha, det var vackert alltihop. Om inte jag vore känslomässigt död pga för mycket nattarbete skulle jag också grina. Pussa 2xK från mig.

2010-07-24 @ 19:04:35
Postat av: Evasleva

Jag vill veta mer!! Hur har ni det?

2010-08-04 @ 12:20:31
URL: http://www.evaslevapysslar.blogpspot.com
Postat av: Dr. Snuggles

Hahaha... Tyckte det luktade lite navel... Hahaha!



Sen grät jag lite för att du skrev så fint.

2010-08-12 @ 20:53:51
Postat av: Haakonmathea

Your site and you will reach the big successes, thank, it was interesting.

2012-08-06 @ 08:03:21
URL: http://haakonmathea.blogfeaturing.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits