Åhhhhhh!!!!!

Ibland när jag diskuterar med Palten är jag övertygad om att vi inte bara kommer från två olika planeter utan även två helt olika solsystem. Hur kan man vara gift med någon och ändå ha så totalt olika åsikt om saker? Ofta är det ju inte särskilt ilskna diskussioner om viktiga saker utan bara samtal om små obetydliga grejer som leder till att jag stampar med foten och sliter mitt hår, lite som matadoren i Ferdinand. Hade jag haft en tatuering av en ros på bröstet hade jag slitit tröjan mitt iut.

Nu på morgonen hade vi en sådan diskussion. Palten sa Helly Hansén och jag tyckte man skulle säga Helli Hansen som det faktiskt heter. Detta ledde till en diskuson om ifall man sa Levis som en vanlig människa (läs mig och alla som kan tala engelska) eller som en jädra stolle (läs Palten och alla över 75). Jag tyckte man skulle säga Livajs och Palten tyckte man skulle säga Levis. Snart hade diskussionen tagit sikte på hur man utalade namn på städer och Palten använde det som argument på att han hade rätt. Men bara för att London stavas på samma sätt på svenska och engelska så tycker jag inte att Palten har rätt. Jag tycker snarare att han är ännu flängare. Nu måste jag få min hjärna att sluta koka så jag sitter vid datorn och skriver detta med Simon & Garfunkel i Ipoden och Palten hägrar i vardagsrummet och väntar på sitt tillfälle att smita ut hit och tjuvläsa vad jag skrivit.

Frågan är bara, lyssnar jag på Sajmon and Garfankel eller Simon och Garfunkel? Lyssnar jag med hjälp av en ajpåd eller en ipod? Är Palten en stålle eller en stolle?

Kommentarer:
Postat av: Palten

En retoriskt bra avslutning men ack så subjektiv.....

Postat av: Skolfröken

Hahaha, Helly Hansén! Lite stÅlligt är det allt :-)

2009-04-19 @ 09:29:35
URL: http://skolfrokensblogg.wordpress.com/
Postat av: E

Jag har haft en liknande diskussion om jazzklubben Fasching i Stockholm. Folk brukar uttala den på engelska - fon. fäshing - men namnet är faktiskt tyskt och ska därför uttalas mer som på svenska. Eller tyska då, men det blir ung. samma på svenska. Min kompis undrade om jag tyckte det var synd och skam att hon och många andra uttalar namnet felaktigt på engelska och tyckte jag var jättelöjlig som insisterade på det tyska uttalet. Men jag vet inte vilken sida det placerar mig på - din eller Paltens? Men jag tror att jag håller med dig... :-)

2009-04-19 @ 11:55:11
URL: http://studentlya.blogspot.com
Postat av: Ewa

Ett hett tips är att INTE ta upp diskussionen om hur Hortlax och Stockholm uttalas.

Vi har haft den diskussionen.

Och HERREGUD! Haha!

2009-04-19 @ 15:27:56
URL: http://www.kafferepet.nu
Postat av: Jenny

Haha, såna där diskussioner har vi ofta hemma. Helt obetydliga men man kan verkligen bli helt galen. Vår mest återkommande sådan handlar om rondellkörning. Ett mycket hett ämne ;)

2009-04-20 @ 09:30:33
URL: http://jenzzzan.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Helly Hansén? Vem tusan är det? Har du henne på facebook, eller fäjsbokk?

2009-04-20 @ 09:43:44
Postat av: Barbasyster

Ja det var jag som undrade. Nu ska jag titta på Jungel-Jeorj.

2009-04-20 @ 09:45:24
Postat av: mrs Pitepalt

Palten - ehuru detta är fallet, kommer jag nu negligera dig, min bäste man! (Alla som undrar, jag är alltså inte gift med en åttioring, han bara snackar som en...)



Skolfröken - skönt att höra, och från en fellow skolfröken till råga på allt!



E - det är bra det. Jag lovar att säga Fasching så där som du sa det om jag någonsin får anledning att säga det



Ewa - det ska jag genast göra, verkar kul!



Jenny - intressant, vem tycker vad?



Barbasyster - henne har jag, men du får henne inte! Hälsa Jeårj från mig!

2009-04-20 @ 20:02:36
URL: http://mrspitepalt.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits