Mio, IKEA och arga pappor

Idag har jag tvingat med Kotten och Palten på både Mio och IKEA. Vi köpte en grön stol och ett bord till Kottens rum. Med tiden ska det nog bli fler stolar, men eftersom jag är arbetslös så köper vi en stol i taget. Vi såg ett vackert bord på Mio som skulle passat bra ihop med stolen, men 690 kronor känns lite i häftigaste laget för ett barnbord. Speciellt eftersom Kottens roligaste just nu är rita och banka med saker. Då kändes 49 kronor på IKEA som ett bättre pris.

När vi var på IKEA såg vi en mycket märklig pappa också. Vi satt och åt vid ett av de runda lekhålen som finns på IKEA Barkaby och det var massor av barn där. En pojke som var ca 1½ år var ganska vild och bonkade runt lite på de andra barnen. Vi såg inte exakt vad som hände men antagligen bonkade han till den här pappans pojke, som var kanske 3 år, i ansiktet. Den äldre pojken började gråta och pappan kommer genast springande, griper tag i sin son och tar samtidigt tag i den mindre pojken och säger till honom med hög, arg röst, typ "lugna ner dig nu, så där gör man inte!" Sen börjar han se sig om kring oss vuxna och fräser "vems barn är det här?". En stackars pappa kommer fram och erkänner att han är ansvarig för den vilda ettochetthalvt-åringen och ber om ursäkt, men arga pappan är inte nöjd utan han gormar på om att den här pappan måste vakta sitt barn och titta nu vad som hände och bla, bla, bla. Sen går han med sin son till mamman som tröstar barnet som om han hade fått ena armen avsliten. Den utskällda pappan ser mycket ömklig ut och försöker hålla fast sin vilda unge som bara vill tillbaka in och bonka andra barn. Både Palten och jag sitter som förstummade och känner viss irritation mot den ilska pappan, viss medömkan för den andra pappan och ganska mycket stolthet över att det inte är vårt barn som har bonkat och blivit utskällt.

Men visst var det en ganska knasig pappa? Barn är ju vilda och speciellt i 1½-års åldern, om jag bara tittar på hur Kotten var. Nu bonkade han aldrig främmande barn i ansiktet, men så är han ju också extra bra, men jag vet att jag ibland reagerade på att han inte riktigt hade koll på det här med personlig sfär och kunde gå fram till främmande barn och ta i dem eller börja snacka med dem. Men det barnet som blev bonkat var säkert dubbelt så gammalt och han måste ju ha varit extra mesig, eller snarare haft väldigt överbeskyddande föräldrar. Barn gör sig ju illa, är det inte bättre att lära dem att det ibland gör ont men att det ofta går över ganska fort, inte bete sig som att världen håller på att gå under för att en bebis bonkar en i ansiktet på IKEA, klart att ungen grinar. Sen är det ju förstås viktigt att lära barn att inte slåss och den här mindre ungen var faktiskt väldigt vild, men jag tyckte ändå den arga pappan betede sig väldigt konstigt. Eller, vad tycker ni?

Ioch för sig vet jag inte hur jag hade reagerat om ett främmande barn helt oprovocerat hade slagit till Kotten, men jag är ganska säker på att jag hade hanterat det bättre än arga pappan.

Kommentarer:
Postat av: Skolfröken

Muppig arg pappa säger jag! Herregud, en sån liten kan man ju inte bli arg på, de fattar ju inte att det kan göra ont!



Jättefina möbler, håller med om att bordet från Mio var snyggt, men väl dyrt. Skolbebisen skulle kludda på det direkt... LACK är ju ett mycket bra substitut!

Postat av: mrs Pitepalt

Ja, visst var han knasig?



Och vem köper ett sånt där dyrt bord till sina barn? Såna där människor med lugna barn som aldrig bråkar och bara lägger pussel eller. Det är så inte Kotten. Fast han gillar i och för sig att lägga pussel.

2010-04-25 @ 08:34:18
Postat av: Estella

Håller med dig, arga pappan överreagerade verkligen... väldigt opedagogiskt, istället för att lugnt förklara...

2010-04-25 @ 11:13:20
URL: http://studentlya.blogspot.com
Postat av: Evasleva

Ja, det finns en hel del knäppa föräldrar... Men får bara hoppas att mna själv inte ses som en ;)

2010-04-25 @ 19:05:21
URL: http://www.evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: Lauritsseline

You have done a great job with everything on this site. I Love your site

2011-06-27 @ 14:00:26
URL: http://lauritsseline.blogfeaturing.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits