Bi, Vi and Ci

För ett tag sedan var vi på BVC för tiomånaders-kontroll. Kotten vägde in på stadiga 10,8 kg och var 76 cm lång. Han charmade BVC-sköterskan med sina vackra flodhästtänder och sina smilgropar och visade att han kunde både ställa sig upp och gå med stöd. Vi pratade lite säkerhet och jag berättade, efter viss tveksamhet, om att han stängt in sig i sovrummet. Vi har dock tur med vår BVC-sköterska, till skillnad från Skolfamiljen, så hon skrattade mest och gav några råd och tips istället för att ringa SOC och anmäla oss.

När vi skulle gå frågade hon:
- Har du tänkt något på det här med potträning?
- Eh... nej, svarade jag och undrade om hon fått hjärnsläpp. Kotten är ju lite som en tesked, inte kan han börja med potta redan.
- Ja, många börjar ju med det tidigare och tidigare nu.
- Jaha...
- Ja, ni skulle ju kunna börja i sommar, då har han ju inte så mycket kläder på sig.
- Ja.... det kan man ju göra.... sa jag och tänkte att tanten är ju helknäpp.

Men sen när jag kom hem började jag funder mer på det där. Är det vanligt? Är det lättare att börja tidigare så han vänjer sig vid potta eller toa? Eller är det helknasigt? Hur har ni gjort? För mig känns det väldigt märkligt. Kotten är ju fortfarande en liten plutt. Han kan ju knappt vara medveten om att han går på toa i blöjan, ska man då börja försöka tvinga honom att använda pottan? Det känns som ett jobbigt arbete. Fast det kanske alltid är jobbigt. Vad tror ni?


Kommentarer:
Postat av: Jenny

Det kändes ju väldigt tidigt. Tänkte nog mer på nästa sommar när det gäller potträning. Då är de ju två år i alla fall och kan förstå mer. Nu kan de ju inte säga till själva om de behöver gå på toa och det borde ju underlätta en del. Har inbillat mig att det är mest av miljö- & ekonomiska skäl man pottränar väldigt tidigt men jag har kanske missat nåt annat revolutionerande, vem vet...

Postat av: Snäckan

Ja, jag vet inte vad jag ska tycka med det där med potträning så tidigt. Bra för ekonomin och miljön kanske. I Kina använder de ju inte blöjor överhuvudtaget utan lär barnen att kissa och bajsa när man gör ett speciellt ljud (vissla).



Simon blir ju 2 1/2 år till sommaren och han har ju fortfarande blöja även om det givetvis är planen att vi ska potträna i sommar. Jag tror inte att han hade varit mottaglig för potträning förra sommaren när han var drygt 1 1/2 år. Att dessutom vara mitt uppe i potträning när vi gick igenom en sån stor förändring som att börja på dagis kändes inte riktigt rätt.



Men alla barn är ju olika och jag tycker att ni ska göra det som känns rätt för er.



Kram

2009-05-03 @ 09:58:15
Postat av: Karin

Jag tycker att det låter väldigt tidigt! Samtidigt förstår jag hur BVC-sköterskan tänker, det blir lättare och smidigare för er om ni börjar på sommaren. Ni är lediga och har mera tid till träningen. Jag skulle ta det lugnt och se hur Kotten verkar vara inställd till pottan. Det finns ju alltid ett jullov...

2009-05-03 @ 16:40:32
Postat av: mrs Pitepalt

Skönt att jag inte är själv att tycka det är tidigt. Vi hade nog inte tänkt börja med potträning i sommar, snarare nästa sommar när han är två. Men vi får väl se.

2009-05-03 @ 17:51:19

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits