Vårt bröllop (i ord, inte bilder...)

Eftersom bilderna aldrig kommer känner jag att jag måste berätta om bröllopet innan jag glömmer bort alla små detaljer.

Kvällen innan bestod mest av blommor. Som tur var kände pappas sambo en florist och hon kom hem till dem och band min bukett. Den blev mycket vacker. Ljusrosa och cremefärgade stora rosor och rosa kvistrosor i olika rosa nyanser och över det hjärta på tråd. Palten fick en rosa coursage med hjärta på tråd och ett grönt fint blad som jag plockat i pappas och sambons trädgård. När floristen hade åkt satt jag i flera timmar och band små buketter åt näbbarna som påminde som Paltens coursage. Dessutom gjorde jag bordsarangemang i samma stuk. Tillslut gick vi och la oss i ett rum vi hyrt på vandrarhemmet där våra gäster också skulle bo.

Bröllopsdagen började ganska regningt och regnet höll i sig ända till vi gick eller snarare sprang in i kyrkan. Vi hade fotat innan i en trädgård där middagen skulle vara och vi kom springande in i kyrkan när alla redan hade satt sig. Det var först tänkt att fyra av mina syskonbarn skulle vara näbbar, och när vi sa det till prästen när vi träffade honom i veckan innan för att prata igenom vigseln knäppte han händerna mot himlen och sa "må det gå väl". Det gjorde det inte. Stora-Orange vågade inte gå och då ville inte Blonda-My gå heller. Så en minut innan vigseln skulle börja stod de i vapenhuset och grät för fulla muggar. Prästen lutade sig in mot mig och viskade "säg inte att jag inte varnade dig."

Vigseln gick bra, vi snubblade inte eller grät, faktiskt helt otroligt. Men tricket var att inte titta på någon. Jag gjorde misstaget att slänga ett öga på systrarna när vi gick in, och det skulle jag inte ha gjort. De satt och tjöt precis lika mycket som sina döttrar gjort fem minuter tidigare. Även farmor och mormor grät så det skvalade. Efter fin sång "Av längtan till dig" (Bratwurstarnas låt) blev vi man och fru. Efter starka insatser från Benny som höll buketten och Ålle-Bålle som sträckte fram ringen och en tydligen ganska högljudd puss mellan mig och Palten, var vi gifta. Micke som sjöng fint i kyrkan sjöng "I folkviseton" och sen fick vi gå ut. Då hade regnet lättat och solen sken. Vi blev dränkta i ris och kramar och sedan åkte vi vidare till restaurangen där vi skulle ha vår middag. Fördrinken serverades på uteserveringen som ligger precis vid vattnen. Jag är inte speciellt förtjust i champagne så vi hade bett om en stark och god drink, vilket vi fick också. Mycket bra, jag drack två av bara farten.

Middagen bestod av skaldjursbakelse, oxfile och potatiskaka och äpple och rabarberparfait. Tårtan till efterrätt var prinsesstårta med hallonsylt och som caketoppers hade vi
Barbapapa och Barbamamma. Mycket bra, jag trodde aldrig Palten skulle gå med på det, men det gjorde han. Och våra gäster verkade gilla det också för de tog massor av kort på dem.

Under middagen höll massor av människor tal, de var så duktiga. Dr Snuggles berättade om när hon och fru Bratwurst kört runt i Uppsala på jakt efter mig när jag skulle träffa Palten och han var lite hemlig. En barndomskompis passade på att berätta om en gång när vi som femtonåringar hade visat bh:arna på en fest och tagit kort på dem eftersom vi hade likadana. Dessutom hade både en av Paltens kompisar och mina systrar gjort i ordning bildspel som visades med projektor. Paltens kompis visade bilder från svensexan när Palten gjorde olika saker iklädd sin kaninkostym. Mina systrar hade gjort ett bildspel på eventuella män jag kunde ha gift mig med med om mitt liv hade sett annorlunda ut. Det började med hur jag alltid gick naken som liten och att jag då kanske kunde gift mig med naken-Janne, via mina dagar som tonåring på estetisk linje eller som mina systrar uttryckte det  "en liten del teater, en liten del författande och en ganska stor del alkoläsk och cigarettrökande" och mina dåvarande eventuella män - Jonas Gardell, Rikard Wolf och Staffan Westerberg och slutligen i mitt intresse för heminredning och den självklara äkta mannen Ernst. Men sedan avslutade de med att säga att det var så nöjda över att det var just Palten som satt bredvid mig så de var tvugna att sjunga en liten sång som de skrivit. En variant på the Pinks "Spelar ingen roll". Den var mycket bra och inleddes med hur vi träffades

"varm het hösttermin, aha, ahaha
han var från pite han var fin, ahaha
på skolans inspark såg ni varann
ölen var kall men era känslor brann"

Sen följde en rad verser om hur vi blev ihop och så, men favoritverserna var nog ändå:

"ni flyttade snart iho, aha ahaha
heminredning blev jättestort, aha ahaha
vem behöver utbildning och mat
det räcker med stringhyllor och muminfat

det spelar faktiskt roll hur det ser ut
spelar faktiskt roll hur man färgsätter
ett 50-tals hem är viktigt för vem
vill inte ha en matta av plast"

De är så duktiga mina fina systrar, jag trodde aldrig de skulle våga sjunga inför alla människor, speciellt inte Barbasyster, hon gillar inte sånt.

Resten av kvällen var kanon. Bara fest och dans och sång. Vi klarade av valsen också. Låten vi valt var "It' s such a perfect day" av Lou Reed, och det var verkligen vår perfekta dag. Alla verkade trivas och vi var jättenöjda. Allt var gott och fint och bra. Och att vi valt karaoke ihop med vanlig musik kändes som ett jättebra val också när folk började bli lite sjungsugna. Palten och jag sjöng bland annat "Heavens on fire" med Kiss. Runt ett-snåret gick vi alla ut på gården för att titta på överaskningsfyrverkerierna som min pappa köpt.

Det är sorgligt att det är en dag vi har haft och inte kommer ha igen, på samma gång som det är helt fantstiskt att det är en dag som vi har haft och aldrig kommer glömma. Vi känner oss båda väldigt glada över alla val och beslut vi tog och allt kändes rätt. Dessutom kändes det som om gästerna var väldigt nöjda och hade roligt och det var också kul.

När jag fått bilderna ska jag visa lite mer vad jag berättar om, men så länge får ni hålla till godo med min lååååånga berättelse.

Kommentarer:
Postat av: Evasleva

Jätteroligt att läsa! Vad perfekt allt verkade. Jag blir alldeles rörd :) Vi dansade också första dansen till Perfect day (om man bortser från överaskningsvalsen). Det ska bli jättekul att se bilder sen. var det tillslut någon näbb som gick med er i kyrkan?

Postat av: moqen

låter ju som en alldeles alldeles uuunderbar dag och jag fick en och annan tår i ögat när jag föreställde mig er i kyrkan, och alla fina tal...och tur att jag inte var där...då hade systrarna fått sällskap i gråttävlingen ;) fast jag hade ju å andra sidan kunnat berätta både det ena och det andra från the crazy days på Kos och i smögen och annat...fniss! stora kramar till dig & hälsa mr palt

2007-08-06 @ 12:56:10
URL: http://elinpelin.bloggspace.se
Postat av: Skolfröken

ÅÅÅ, nu blev jag avis! Längtar!

2007-08-06 @ 14:43:37
URL: http://skolblogg.blogspot.com
Postat av: Ewa

Å hjärtat, vad fint.Jag är så glad för er skull och så PERFEKT med barbaparet. Nu är jag mer pepp att gifta mig. Kram.

2007-08-06 @ 17:38:11
URL: http://www.kafferepet.wordpress.com
Postat av: mrspitepalt

Evasleva - De två äldsta näbbarna vågade gå med in, de är nio och tio år. De var jätteduktiga.
Moqen - ja det var synd att du inte var där, fast tur kanske med tanke på talet =)
Skolbloggen - jag blir lite avis på dig, du har ju din kvar.
Ewa - visst var det passande. Å det är bara att sätta igång och planera. Jag började för två år sedan.

2007-08-06 @ 22:39:45
Postat av: Ally Mcbeal

åhh, det var verkligen ett perfekt bröllop!! Hoppas på att kunna bjuda igen om inte alltför lång tid, måste bara få erik att förstå det också.. =)

2007-08-08 @ 22:21:01
Postat av: mrspitepalt

Ally - det låter bra, vi ser fram emot en inbjudan!

2007-08-09 @ 14:48:44
Postat av: Barbasyster

Jag tror jag fick blodad tand på att uppträda - kanske söker jag in till scenskolan?! Det var bra att du skrev vad vi/ni åt för jag satt på helspänn och åt inte en bit på hela kvällen. Jag tror det var någon slags fisk på min tallrik. Jag är dessutom nöjd över att vi hittade något som vi kan stjäla från er, nämligen Dr och Dr Snuggels samt Herr och Fru Bratwurst. Vi tänkte att dom kunde bli våra kompisar nu - trots Herr Bratwurst skämt om "midsommarfirande i Bregott-fabriken"!

2007-08-09 @ 20:49:53
Postat av: mrspitepalt

Barbasyster, det tycker jag apselut att du ska göra! Sen kan du uppträda på era fester i Hellsike.
Doktorerna Snuggles och Bratwurstarna låter ni bli. Det är ju mina bästaste parkompisar. Du har ju Greg and Jenny och en hel klunga grannar som bara överröser er med erbjudanden om grillning, båtturer och kladdkaka. Det är ju bra!

2007-08-09 @ 22:10:38
Postat av: Barbasyster

Oh my God! Har du sett vanilj/nougat/rosa-färgade Seb? Mycket vacker. En must have med andra ord.
Förresten har jag möblerat om vardagsrummet. Bokhyllorna och soffan har bytt plats. Blev mycket bra, tlils jag insåg att nu vill jag möblera om bland hyllorna så att den som står längst till vänster hamnar längst till höger. Tyvärr har jag skruvat ihop dom och ställt tebaks alla miljonter böcker så det blir lite pyssel, men när jag är klar med det ska jag börja tentaläsa. På heders! (HP står nu i mitten i egen hylla. Nu vill jag bara ha alla vuxenversioner på engelska som jag inte har samt alla vuxenversioner på svenska som kommit ut så jag kan fylla ut hela hyllan).
Vi får väl se med Snugglarna och Bratzarna. Vi är nog fortfarande inne på att vi ska göra det. Greg och Jenny är alldeles för populära för att vi ska få träffa dem. Jag är säker på att dom har fake-numbrat oss. Förresten såg jag en bild på Jen och Brad på lunch, Kilo var också med. Var inte ett montage hoppas jag. Angie=arg. Barbasyster=tomteskratt.
Hur går det i Depressville? Målat om något ännu?

2007-08-10 @ 19:52:31
Postat av: mrspitepalt

Va?! Vaddå Seb? Ja, jag vet inte vad det är men bra lät det iaf!
Du har ju mani, har du sytt sofföverdraget än? Å tentaläsa, pah! Vem behöver det? Jag sitter här och undviker att jobba. Det går alldeles utmärkt.
Bratzarna - kul smeknamn!
Vem sjutton är Kilo?
Jodå, än så länge har jag inte gråtit. Vi kunde försten få omtapetserat om vi ville.

2007-08-13 @ 15:54:55
Postat av: Barbasyster

Seb= Pappelina
Kilo= bara ett roligare och elakare namn på Shiloh, dottern som är en gåva från Gud eller något liknande.
Sofföverdraget ja... äh jag funderade på dubbelhäftande tejp. Det kan funka.
Yes, Bratzarna var ett kul namn!

2007-08-14 @ 09:39:42

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits