En sån där dag.

Idag var en sån där dag när man ifrågasätter sina livsval. Vad tänkte jag på och med, och hur kunde jag vara så dum? Ingen har varit rakt ut elak, alla har bara varit tonåringar. Vissa har varit rara och roliga och andra har varit...tja, tonåringar.

Dessa dagar infaller ofta när man själv inte är på topp. Å natten som gick var ganska hektisk, då Paltens syster födde barn och vi fick agera barnvakt åt en stycket sjuk tvååring. Det gick över förväntan bra, men man sov ju kanske inte allt för mycket. Som tur var gick allt bra, en liten tjej till (King Lears blonda pojke, som är den enda pojken i barnaskaran på både min och Paltens sida, tyckte det var typiskt) å vi längtar efter att få se henne snart.

Men när man då har sovit så där lite kan man ju bli lite stingslig och lat. Först orkar man inte säga åt eleverna så mycket, så min första lektion spenderades så här:
-mrspitepalt, har du en tatuering?!
-hm, ja
-mrspitepalt, när tatuerade du dig?
-när jag var 18
-mrspitpalt, gjorde det ont att tatuera sig?
-ja
-mrspitepalt, tatuerade du dig för att trotsa dina föräldrar.
-nej, för att jag tyckte det var übercoolt.
-jag ska tatuera mig när jag är 18 för att trotsa mina föräldrar. Över hela ryggen.
-okej, gör du det å så ringer du mig när du är 40 och berättar hur nöjd du är.
-mrspitepalt om du tatuerar in mitt namn på *något skumt slang för rumpan* så tatuerar jag in ditt namn på *skumrumpan igen*

Det var alltså första lektionen.

Andra lektionen började bra. Jag försökte få dem att skriva en reflektion kring en bok som ska vara inlämnad efter påsklovet. Det urartade dock snart i bitande och hängande ut genom fönstret och frågor som
-mrspitepalt, gjorde det ont att tatuera sig? (jag var inte naken, jag hade bara kortärmad skjorta på mig)
-har du några fler tatueringar?
-vardå?
å min absoluta o-favoritfråga
-mrspitepalt, visst kan man inte bli med barn om man får sperma i munnen.
Det var en sjua jag hade. 13-åringar. Skrämmande!

Tillslut satt jag som en hök och skrev ner alla som misskötte sig. När jag varit lat och trött hela dagen slutar det ofta i att jag blir stingslig och ilsk. Då brukar jag morra åt mina elever.
Den sista lektionen var alla knäpptysta, efter en hel del om och men. Jag var inte glad!

Nu är jag och Palten barnvakt åt den runda systerdottern. Hennes mamma, pappa och lillasyster kommer hem från BB i morgon. Jag är trött.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits