Tur att vi lever i ett fritt land

Detta inlägg riktar sig direkt till den nya läsaren som trillat in på min blogg. 
Den nya läsaren som lämnat följande kommentar 

"Tyckte det skulle vara kul med en bloggare från min hemstad! Men det var det inte alls... Hoppas innerligt att du inte jobbar på mina barns skola, med tanke på hur du uttrycker dig om dina elever. Byt jobb, för _deras_ skull! Och för din egen, för du verkar ju inte gilla barn alls... "

Jag antar att du aldrig har jobbat på en skola.
Jag antar att du aldrig har jobbat med tonåringar.
Jag antar att du aldrig har och aldrig kommer att uppfatta ironi.

Jag gillar de flesta av mina elever. Jag tycker oftast det är roligt att undervisa. Jag vill bara det bästa för mina elever, även de som jag inte tycker speciellt mycket om.

Att jag skriver på ett visst sätt här, om mina elever, betyder inte att jag ogillar alla under sjutton år och att jag arbetar hårt på att de ska vantrivas i mitt klassrum. Ibland kan jag uttrycka mig på ett visst sätt som kanske kan tolkas som fel av vissa. Av vissa som inte uppfattar ironi.

Med detta sagt, jag gillar inte alla ungdomar. 
Men de ungdomar jag inte gillar, är de som gett mig anledning att inte gilla dem. De som har slängt eleka kommentarer i ansiktet på mig, antingen om mitt sätt att vara eller hur jag ser ut. De som har jävlats med mig en hel lektion och när jag sedan sagt ifrån beter sig som om de inte har gjort en fluga förnär och nu blir anklagade för att vara mördare. De som inte känner mig men ändå behandlar mig som skit bara för att de är ungdomar och jag är en lärare. Dessa ungdomar gillar inte jag. Men jag anstränger mig hårt för att inte visa det och inte behandla dessa elever annorlunda än de som är trevliga, snälla och vill arbete och lära sig. De som blir lidande på grund av de otrevliga eleverna.

Så kära "nya läsare", jag vet inte hur dina barn beter sig, vilken sorts elever de är. Men jag lovar dig att jag inte har dina elever i någon av mina klasser. Jag jobbar inte i Piteå som jag antar att du kommer ifrån. Dessutom är det ju väldigt positivt att vi lever i ett fritt land, tycker du inte? Då kan man nämligen tycka som man vill i sin egen anonymitet, och man kan låta bli att läsa andra människors bloggar. Det är ju jättebra, tycker jag i alla fall.

Kommentarer:
Postat av: Schrillen

Jag blir så människor som måste tycka något om det man tycker... Det sitter alltså ett puckfejs i Piteå och ojar sig över att det finns människor som ifrågasätter tonåringars brutala frisläppthet of 2007, när hon/han istället borde oroa sig mer över vad Hans/hennes ungar gör. Vi möter dessa snorungar varje dag. När jag går till tunnelbanan kommer 10-åringar i kortkort fram till mig, de avbryter en diskussion om vem som "suger bäst" och frågar mig om jag har cigg. Knappast att jag har till ett barn. Dagens rubrik i Aftonbladet "Polisen slår larm: 10-åringar i blogiga gängkrig "man vågar inte gå ut ensam". För min del skulle jag önska att mina barn hamnade hos en engagerad lärare som Mrs Pitepalt, som jag förövrigt känner sedan småskolan, någon som bryr sig och som själv kommer ihåg vad det innebär att vara en tonåring.
Bring it on "Ny läsare" så ska jag berätta för dig vad dina ungar förmodligen gör när du minst anar det.
Schrillen

2007-01-13 @ 17:40:09
Postat av: Ewa

You go. Det är säkert samma som har skrivit på min blogg. Lite liv, lite att göra och fäller hellre än friar.

2007-01-13 @ 18:07:50
Postat av: moqen

ojojoj....kan bara hålla med föregående skrivare, våran fina mrs pitepalt är ju världsbäst och de små kids som får henne som lärare ska skatta sig lyckliga!! Du nya läsare, som till och med är anonym, ska inte ropa efter varg om du inte vill bli attackerad! Så det så!

Postat av: Sara

Jag tror jag har fått besök av samma anonyma person. Om det inte är nån som skämtar. Om det är på allvar verkar vi ha att göra med någon som tycker att man alltid ska tänka goda och vackra tankar om alla. Om någon äldre eller yngre behandlar dig orättvist, vänd för guds skull andra kinden till och var ALLTID vänlig och god. Var alltså inte mänsklig.

2007-01-26 @ 21:26:55
URL: http://miondion.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits