Favvoelever, är det så konstigt?

Som lärare får man ju inte ha favoritelever. Det är den största synden (nästan) och jag minns lärare från min skolgång som hade tydliga favoritelever som fick både skriva på svarta tavlan och spela gurka. Alltså en sån refflad på musiklektioner, inte en sån grön vattning som man köper på ICA. Det var alltid så uppenbart att eleverna favoriserades och varje gång det hände vet jag att jag tänkte att så skulle inte lärare göra.

Nu när jag själv är lärare förstår jag att man får favoritelever. Men jag jobbar på att inte visa det. Det känns ju i och för sig ännu värre om man favoriserar elever som är åtta, istället för arton. Jag tror inte att de bryr sig så mycket. Men hur kan man undvika att tycka bättre om vissa elever? Om en elev alltid jobbar flitigt på lektion, jämt lämnar in i tid, alltid säger hej och hej då och är allmänt trevlig och intresserad, och en annan elev alltid kommer sent men ber knappt om ursäkt, aldrig har med sig böcker, papper eller penna. Varken jobbar på lektionerna eller hemma, och ägnar all tid åt att prata om sin fritid eller vara dryg och uppkäftig. Vilken människa föredrar man? Det är väl bara titta på hur världen ser ut utanför skolan. Inte får den lata dryga mer vänner än den trevliga och intresserade?

Men som jag sa, jag tänker på att inte visa för mina elever om jag tycker bättre om vissa, och jag tror att jag inte gör det heller. Visar alltså. Tycker bättre om gör jag absolut. Vill bara förtydliga så jag inte får en drös ilskna tonårsföräldrar efter mig.

Men jag kan säga att jag har en absolut favoritklass. De är min bästaste, bästaste klass och jag gillar dem mer än någon annan klass. Men det spelar ju ingen roll, för det vet ju varken de eller någon av de andra klasserna. Så dem tänker jag fortsätta ha som favoritklass. Så det så!


Kommentarer:
Postat av: Lia Florenz

vad har du för klass?:P

Postat av: Fridah

klart alla ahr favoritelever, så är de tnog alltid, :p

2008-02-08 @ 11:24:36
URL: http://FridahCharlotta.blogg.se
Postat av: Lissen

Det är inte lätt att vara lärare!
Men viktigt och ansvarsfyllt.
Men gör man sitt bästa, räcker det långt!

2008-02-09 @ 19:21:56
URL: http://LissenTo.Blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits