Det finns föräldrar och så finns det föräldrar...

Ibland träffar man på föräldrar som ler så där milt och tittar på sina barn med ljus blick samtidigt som de säger de obegripliga orden "hon har sovit hela nätterna ända sedan hon var liten" och varje gång blir jag lika förvånad. Och aningen skeptisk. Stämmer detta verkligen? Är det så att deras bebis är av en annan sort än vår bebis. Är deras bebis av sorten "lägger sig med händerna på täcket och sover hela natten i eget rum samtidigt som de tänker på Guds gåvor och källsortering" medan vi fick en kotte av arten "står upp i sängen och skakar galler om vi inte håller i honom, samtidigt som han funderar på vad han ska tugga på i morgon och ifall han har hunnit stöka till ordentligt idag"? Eller är det helt enkelt så att de sover tungt, tungt och inte hör när deras bebis skriker? Man kan ju hoppas, även fast jag inte tror att så är fallet.

När Kotten var liten som en tesked, ungefär de första sex månaderna, sov han till nio. Han vaknade dock på nätterna, ibland många gånger. Men varje gång fick han tutte och så somnade han glatt om. De där gångerna man vaknade på natten gjorde inte så stor skada, eftersom man visste att man alltid fick sova till nio, eller jag fick det i alla fall, men Palten slapp ju agera mänsklig napp hela nätterna igenom, så jag tycker det gick på ett ut. Sen började Kotten helt plötsligt vakna sju på morgonen, varenda dag, och ganska snart efter det slutade vi nattamma. Då började saker bli lite jobbigare. Han vaknade ibland på nätterna och var ledsen, vissa nätter tog det en stund innan han somnade om. Men även detta vande vi oss vid. Efter några rejäla förkylningar och lite av och på-ande med nattamningen har han nu börjat sova sämre på nätterna OCH vakna tidigare. De här senaste dagarna har han vaknat runt halv sex-sex! Det är ju sjukt tidigt!

När man har hunnit duscha, diska och titta på ett inspelat avsnitt av Project Runway innan klockan är åtta, då vet man att man är en trött småbarnsförälder. En trött småbarnsförälder med barn av arten "sover inget på nätterna och vaknar sen i ottan genom att ställa sig på alla fyra och flina och klappa sin trötta mamma hårt i huvudet" inte en pigg, käck småbarnsförälder med barn av sorten "går och lägger sig själv klockan sju varje natt, efter att ha borstat tänderna, använt tandtråd och plockat in alla sina leksaker i rätt låda".
 
Fast det där med tandtråden är ju inte Kottens fel, vad sjutton ska han tandtråda bort? Tre riskorn som fastnat mellan framtänderna? En napp som ligger och skvalpar mellan en framtand och en hörntand? Några kvarglömda Brioklossar som letat sig in i munnen och bosatt sig mellan två av tänderna i nederkäken?

Kommentarer:
Postat av: Skolfröken

Ja, det där känner jag igen. Nu tror jag iofs att Skolbebisen historiskt sett sovit rätt bra, kanske bättre än genomsnittsbebisen, men för tillfället är det High Chaparall med sovandet. Ett par nätter har hon sovit mellan 21.00 och 07.30 och då bara vaknat en gång för att nappen åkte ut. Men sen några dagar senare vakande hon en gång i timmen hela jäkla natten. Varför?



Ack, jag minns när hon var mini och sov hela natten mellan 23 och 10, det var tider det...

Postat av: Jenny

Oj, vad jag känner igen mig i detta! Sa precis till sambon i morse att jag inte vill gå på mammagruppträff idag för jag vill inte höra mer om hur alla andras barn sover så himla bra hela natten. Alternativt att de har det så jobbigt på nätterna för att deras barn vaknar en gång per natt och vaknar redan halv åtta. Hallå, kom igen när du inte sovit mer än två timmar i sträck på nästan ett år! (vill jag säga men nickar istället melidande och låtsas tycka synd om...)

2009-04-29 @ 08:24:07
URL: http://jenzzzan.blogspot.com/
Postat av: mrs Pitepalt

Skolfröken - mellan 23 och 10!!! Då är ju du en sån där förälder. Lyx! Kotten har aldrig sovit mer än kanske fyra timmar i sträck, och de gångerna kan man räkna på ena handens fingrar. Men jag förstår att det blir jobbigt när man inte får sova om man är van. Fast särskilt synd om dig tycker jag väl inte ;)



Jenny - Skönt att höra att det finns andra som har det likadant. Men kan du inte berätta om din sovbebis för de där lyxmammorna då, så kanske de blir tysta iaf.

2009-04-29 @ 09:37:23
Postat av: Karin

Måste bara säga att jag blir så provocerad av föräldrar som säger så "han sover heeeela nätterna" för på många låter det som att de gör något för att de sover så bra. Visst tror jag att man kan skapa rutiner som gör att ens barn sover bättre men till stor del är det nog bara så att barn är olika. vår pojke har alltid vaknat tidigt även fast han inte sover på dagen. Vaknar han ofta på natten kanske du ska testa femminuters metoden (det är alltid mitt råd för det fungerade så bra, för oss i alla fall).



Känner igen mig i allt du skriver!

2009-04-29 @ 11:17:00
URL: http://hemochliv.blogg.se/
Postat av: Skolfröken

Jag håller med Karin- det är ju knappast något vi aktivt gör. Hon gillar att sova bara. Eller gillade kanske jag ska säga, för nu är det ju annat som är roligare. Dra i ögonfransar och sånt...

2009-04-29 @ 19:13:31
URL: http://skolfrokensblogg.wordpress.com/
Postat av: mrs Pitepalt

Karin - ja, jag håller med. Det låter som om de väljer att göra något som vi inte gör. Jag skulle gladeligen göra det. Men tyckte du femminuters metoden fungerade bättre när han skulle sova hela natten? Jag har fått för mig att det är just för att få dem att somna. Men jag har ingen koll egentligen.



Skolfröken - Ni har tur. Eller hade då. Och vad är det som är så roligt med ögon? Kottens nya när han ska sova är att trycka hårt på mitt stängda öga med sin knubbiga lilla tumme. Det är INTE skönt...

2009-04-29 @ 19:40:55

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits